Monday, March 14, 2005

Livet ar roligt!

Ar nu inne pa var andra vecka i Sydney och det kanns valdigt bra i storsta allmanhet. Med tanke pa att vi bara haft otroliga medgangar sa ar det heller inte sa konstigt. Hotellet vi bor pa ar jattefint, vi har en vidunderlig utsikt over Sydney och dess kanda bro; Harbour Bridge. Mikes kontor ligger pa fem minuters gangavstand harifran. North Sydney Harbour View Hotel, dar vi bor, ligger i ett omrade som ger en perfekt dos av cafeer, restauranger, gallerior och hoga, hoga skyskrapor. I skrivandes stund vantar jag pa att tvattmaskinen ska tvatta klart nere i kallaren. Bara en sadan sak.Vi har tillgang till hotellets tvattstuga - behover inte ens kopa tvattmedel….

Jag var och klippte mig och gjorde slingor haromdagen, blev jattenojd. Det var en rolig harfrisorska jag hamnade hos, hon pratade non-stop i tva timmar om ett tvprogram som hette “Medium”, ett amerikanskt program om folk som har ett sjatte sinne (folk som ar synsk kanske det ocksa heter?). Jag som inte tittar pa tv och inte tycker det ar speciellt spannande med sadant som skulle kunna klassifieras som overnaturligt, hade lite svart att hanga med. Under dessa tva timmar satt jag nog mest och slangde in meningslosa kommentarer i stil med Oh, right! Really..? I see…Tyvarr tror jag inte hon uppfattade min kommentar om att jag tyckte det hela var bibbelibubb. Till syvende och sist blev resultatet av mitt har jattefint och jag kommer gladeligen att gora ett aterbesok. Det ar ju trots allt det som raknas. Jag far val lasa pa om Saidas senaste nyheter.

Vi har hittat en lagenhet i en stadsdel som heter Milson’s Point. Det ar ett mysigt omrade i narheten av en stor park och en massa bra restauranger. Aven har kan Mike ga till jobbet. Tillgang till lagenheten far vi pa torsdag, sedan kommer en stor Ikealeverans pa fredag (jajamen, har finns Ikea ma ni tro!). Vi har ocksa hunnit med alla praktiska saker som forsakringskassan, oppnat bankkonto, besokt migrationsverket…For min del aterstar bara jobb. Men innan jag tar itu med det ar det skont att kanna att jag kan vara ledig ett tag och lara kanna stan. Det ar ju en ganska stor omstallning. Har kant mig snudd pa illamaende sedan vi kom hit, det kanske fortfarande ar jetlagen som spokar. [Nej, jag ar inte gravid om ni trodde det.] I gar tog vi farjan ut till en halvo som heter Manly, ett typiskt turistigtstalle, med strander och surfbutiker sa langt ogat kunde na. Vadret pendlar konstant mellan +25C och +29C. Markligt att ligga pa playan i mars och kanna att det ar unlimited sol som galler. Marklig ar ocksa maten i Australien. Det marks att man ar langt hemifran och koksfrasen ‘crossover’ kommer verkligen till sin fulla ratt. Med England som satt sin tydliga pragel pa landet ar det mycket French fries, kottkorv och vita bonor till frukost. Har finns ocksa otroligt manga japanska restauranger, helt underbart om man ar sushifanatiker, vilket jag ar. Man far en kanongod sushimiddag/lunch for mellan $11-15 (ca 60-85SEK). Antalet Thai, kinesiska, indiska - asiatiska i storsta allmanhet - restauranger ar ocksa enormt, men kvaliten dessvarre inte lika hog.

Tvatten har hamtats nu. Snart hanger det nytvattade klader over hela rummet. Aterstar pa min agenda ar att fixa till en av Mikes slipsar som har borjat somma upp sig lite pa baksidan. Nar det ar gjort har jag en hel ledig eftermiddag att ta itu med. Man ar otroligt priviligerad att kunna leva sahar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home