Friday, January 09, 2009

Laddad För Helgen

Tjoho, arets forsta jobbvecka avklarad. Fick for mig att det skulle ga segt som tusan men man hann ju knappt blinka sa var det fredag igen. I helgen var det tankt att jag skulle losa frisyrproblemet, tror det kan bli losningen till manga natters insomnia. Och sa har vi en massa andra arenden som ska bockas av; kopa blomjord och plantera om en balkongblomma. Boka hotell i Stockholm och Hong Kong. Slutfora musiklistan till the big W. Klippa haret. Stada garderoben. Mani och pedi. Joggingtur. Cykeltur. Kanske ger jag mig pa att tillverka gnocci ocksa - hur 'enkelt' det nu kan vara. Vi far se hur husmoderlig jag kanner mig. Men forst ut for kvallen - slutklammen i Patrick Süskinds Perfume som jag kopte till mig sjalv i julklapp. Gud vilken bra bok! Har kommer en liten teaser sa far ni avgora sjalva. Kanns texten lockande? Eller rentav smasnuskig? Sjalv foll jag som en fura for detta fina stycke. Det ar alltsa en del av inledningen till boken. Et voila -

".....The streets stank of maneur, the courtyards of urine, the stairwells stank of mouldering wood and rat droppings, the kitchens of spoiled cabbage and mutton fat; the unaired parlours stank of stale dust, the bedrooms of greasy sheets, damp featherbeds, and the pungently sweet aroma of chamber-pots...[...]. People stank of sweat and unwashed clothes; from their mouths came the stench of rotting teeth, from their bellies that of onions and from their bodies if they were no longer young came the stench of rancid cheese, and sour milk and tumorous disease..." HUVVA!! Och sadar fortsatter det i nagra sidor till. Stor lasgladje! Man vill bara ha mer.

Labels: ,

3 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag har bara sett filmen, men tycker nog inte den var så bra som alla säger. Men boken har jag hört är superbra. Har den men har inte läst den än. Hoppas helgen blir kanon. kram Linda

11:19 PM  
Anonymous Anonymous said...

vilken fin klädsel på soffan!

6:20 AM  
Blogger Petra said...

Linda - filmen var inte bra alls (som manga andra filmatiserade bocker). Men boken! Jattebra!

Tessi - tack! Ja, jag ar valdigt fortjust i soffan sjalv. Fast man kan ju inte ligga i den raklang:) KRAM!

6:57 PM  

Post a Comment

<< Home