Monday, January 05, 2009

Twilight

*************************************
Bok: Twilight
Forfattare: Stephenie Meyer
Utgiven: 2005
Sprak: Engelska
Sidor i pocket: 434 (exklusive epilog)
*************************************
Sa var varmpyrromanen Twilight avklarad. Omdomet blir sahar...
Stort plus i kanten for den enormt romantiska stamningen genom hela boken. En eloge ocksa att forfattaren lyckas leverera en vampyrsaga i modern tappning - det hade ju latt kunnat bli ganska fanigt, tillgjort eller rentav som skrapig sci-fi-litteratur med en san har story som (traditionellt sett) ar av gammalt virke. Huvudpersonerna Bella och Edward ar latta att tycka om. De besitter dessutom alla de har avundsvarda egenskaperna: de ar smarta, snygga, kansliga och sofistikerade. Men framforallt har de humor och driver med varann, vilket givetvis ar en harlig 'jordnara' ingrediens. Spraket ar inte det viktiga i boken, tycker jag, utan det ar mer storyn, dialogerna och den laddade stamningen som gor att man fastnar - detta byggs upp alltmer allteftersom karleken mellan Bella och Edward blir starkare. Dialogerna blir ocksa smartare och snappet vassare nar de bada val blivit medvetna om varandras ursprung. Jag hade valdigt svart att komma in i collegemiljon - det dar med skolbalen, matsalen, hemlaxan och tonarstisslandet mellan pojkar och flickor... det kanske ar lite for avlagset, vad vet jag? 'Amerikanismen' i boken var ocksa nagot som storde mig. Laser man pa engelska blir ju detta speciellt patagligt - uttryck som "He muffled a snicker" och "He chuckled" kanns nastan tillgjorda pa ett satt - pratar man verkligen sa, undrar jag? Men trots det far Twilight mer an godkant. Jag ger den 6 plus pa en skala fran ett till tio och far jag tid over sa ar det inte helt omojligt att jag hugger in pa New Moon, Eclipse, Breaking Dawn, och (nar den val kommer ut) Midnight Sun ocksa.
Six

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home