Thursday, October 23, 2008

Litteratur Sent Omsider

Efter blir man pa allt nar man far svenska nyheter levererade, typ, second hand. Augustpriset - laser jag pa den eminenta bokbloggen - har i dagarna offentliggjort de nominerade. Som vanligt blir jag jattesugen pa att hugga in pa nagot nytt. Svensk litteratur ar bast tycker jag, det ar sallan jag uppskattar utlandska forfattare lika mycket. Det kan bero pa hur val den utlandska boken ar oversatt men det jag gillar med originalsprakslitteratur, svenska framforallt, ar just specifika uttryck, ord som inte gar att oversatta och att man kanner igen sig i miljoerna, samhallet och mentaliteten. Ni har formodligen sett listan tidigare, det har ar mer en kom-i-hag-lista till mig sjalv. Sara Mannheimer "Reglerna", PO Enquist "Ett annat liv", Katarina Frostensson "Tal och regn", Malte Persson "Edelcrantz förbindelser", Eva Stina Byggmästar "Hur många små poeter finns det egentligen" och Bruno K Öijer "Svart som silver". Later fint som snus. Sjalv laser jag "Crucial Confrontations", en seglivad men larorik jobbok.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home