Friday, April 07, 2006

Inspiration

Vi har avverkat en hel del kultur pa sistone. Forra helgen besokte vi Brett Whiteley’s studio i Surry Hills. Whiteley, som i andra kretsar ocksa ar kand for sin gemenskap med Dire Straits, var fram till sin dod 1992 drogmissbrukare och alkoholist. Inledningsvis fick man se en dokumentar som han sjalv filmat; hur han levde, var han malade och hur han fick inspiration. Hans konst var otroligt kreativ och studion, som nu ar ett museum, var ocksa hans hem i 7 ar. Det roliga med det har museet var att man kunde sitta i hans soffa och ga in i sovrummet och se hur han levt. Allting var en salig rora; oljefarger, dukar och andra konstforemal lag huller om buller bland klader, skor och bocker. Abstrakt konst kan ju vara svar att ta till sig ibland, men vi tyckte bada att det var jatteintressant och otroligt fina malningar; varldskanda Alchemy inte minst, som ar ett konststycke man sett pryda framsidan av diverse musikalbum pa. Sa besokte vi ocksa The Art Gallery of NSW (New South Wales), en jattelik byggnad med klassiska och moderna verk. Vi tillbringade nastan tre timmar i museet, trots det var vi langt ifran klara. I helgen tankte vi ta Sherman Gallery och se vad det stallet har att bjuda pa. Kanske ar det mina galleribesok som gjort att jag lat veckans hemlaxa i ‘Be a Stylist for a Day’ ha en tydlig anspelning pa konst. Det ar ett kollage som jag gjort, som ska forestalla min inspiration till vilket tema jag skulle valja for att styla ett reportage. Roligt att satta sig och klippa och klistra igen!

0 Comments:

Post a Comment

<< Home