Wednesday, March 17, 2010

Inför Tokyo

Kopte lite japanska yen idag. Vaxelkursen var faktiskt bra (Yenet verkar vara svagt medans den australiensiska dollarn ar stark). Kanonbra! Det ska tydligen inte vara helt smartfritt att anvanda visa-kort i Japan och om det nu ar sa dyrt som alla sager kanns det atminstone lite battre att inte fa sa hoga kreditkortskostnader nar man kommer hem. License to spend med andra ord, sa nu laddar vi for Tokyo for fulla muggar!

Vaderleksrapporten visar pa mellan +4 och +20 i Tokyo idag. Lite svart att veta vad som ar bast att ta med sig. Mossa och halsduk ligger framlagd liksom en trenchcoat-liknande jacka fran Fifth Avenue Shoe Repair som jag handlade pa rea har i Sydney (ej annu anvand). Fast a andra sidan kanner jag pa mig att Tokyo kommer att ha hur mycket som helst spannande att handla. Saledes kommer jag att resa light ifran Sydney och formodligen tungt pa hemvagen:) I skovag tanker jag resa i mina Nike-sneakers som har varit absoluta favoritskon sedan jag kopte dem i Umea. Snyggare och bekvamare skor far man leta efter. Coola sneakers tror jag for ovrigt det finns gott om. Det ar har jag kommer att lagga mitt mesta handlingskrut.

Det ska bli spannade att hanga i modedistriktet Harajuku dar alla galna japanska modetjejer haller hus. Vi har kollat in lite olika japanska designers och om det inte ar hiskeligt dyrt sa vill jag garna komma hem med nagot Yohji Yamamoto-plagg. Yoyogi park skulle det bara hemskt kul att springa i, far se om jag kan komma ivag pa en loprunda pa egen hand. Och sa vill jag ata sashimi pa fiskmarknaden. Annat jag ser fram emot ar att se sakuratraden (korsbarsblommorna) som forhoppningsvis kommer att vara i full blomstring. Pa en vecka tror jag inte vi hinner inkludera Mount Fuji. Det ska tydligen ta atminstone 3 timmar med tag att ta sig dit ut sa med tanke pa att man tappar ratt sa mycket i restid tror jag vi skippar det. Men det skulle onekligen vara kul att se detta vackra berg.

For ovrigt laser vi Lonely Planet guide och forsoker ova oss pa de kulturella aspekterna. Ar lite konfunderad infor det har med sko och toffel-ritualerna som det ska var sa viktigt att folja. Det ar tydligen inte bara vid matbordet man bor ha tofflor utan aven vid toabesok (och givetvis HELT andra tofflor da). Ja, det later inte helt latt. Men vi siktar pa att ta skeden i vacker hand och gora vart basta.

Labels: ,

3 Comments:

Blogger Annika said...

Åh så roligt att åka till Tokyo. Själv åker jag mestadels till Borås, det känns inte lika glammigt :-)

7:31 PM  
Anonymous Anonymous said...

Ha en fantastisk resa och krama pojkarna från oss. Puss o ktam mamma

5:50 AM  
Anonymous Fröken Isakson said...

Gud så spännande att åka :). Hoppas ni får en underbar resa. Kramar

8:52 PM  

Post a Comment

<< Home