Tuesday, June 14, 2011

Corporate bullshit

Hej och ha, tillbaks till kostymnissar, paragrafer, regler & regelverk och det allmanna corporate bullshit. Det ar inte helt latt att komma tillbaks till jobbet efter en ratt lang semester dar man inte behovt spela sa mycket spel hela tiden. Smoke and mirrors dagligen. Hierarkin ar overvaldigad och man forvantas jobba utan att ha nagon som helst kansla for de mest grundlaggande arbetsforhallandena: varfor, nar, hur, var, och av vem. Att jobba under ett hogt tempo, under press och inom manga ramar ar jag ju ratt van vid vid det har laget, men att man forvantas ta sa mycket skit trots att man inte ar chef, och att det ska trippas pa ta hela tiden ar nagot jag har svart att vanja mig vid. Ar man chef sa bor man val valkomna bade positiv och negativ feedback fran sina anstallda? Dessutom bor man val kunna driva saker och vaga sta for det och formedla det till sina anstallda? Inte lata nagon annan formedla det ryktesvagen sa att det missuppfattas pa flera olika satt? Jag har under mitt arbetsliv jobbat med bade bra och daliga chefer. Jag later sakert fruktansvart synisk nu men jag kan med gott samveta saga att pa min nuvarande arbetsplats ar ledningen under all kritik.

Jobbar man i en s.k.high tech arbetsmiljo (jo, arbetsmiljon beskrivs faktiskt sa!) sa bor man val vara redo att vilja fornya och ligga pa framkanten? Fa interna processer att funka sa att man inte hela tiden springer omkring i samma gamla hjulspar ar ut och ar in? Det ar forvanade att det pa vissa arbetsplatser skapas regler bara for reglernas skapande och eftersom detta aldrig ifragasatts sa blir man sjalv den onda brakmakaren om man nu skulle saga nanting.

Samtidigt ar det ratt skont att se att man faktiskt inte haller pa att bli HELT galen - det finns faktiskt fortfarande chefer inom var organisation som vill driva en lite mer oppnare kommunikation.

Hemskt mycket gnall i det har inlagget. Al Gore's "An inconvenient truth" sahar pa kvallskvisten verkar ju passande som tisdagsrulle i ett santhar lage.



- Posted using BlogPress from my iPhone

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home