Sunday, October 31, 2010

Film: Eat, pray, love

Filmen Eat, Pray, Love med Julia Roberts var jag och kollade pa i fredags. Den var val vard att se men jag forstar inte varfor den fatt sa mycket uppmarksamhet. Det ar mojligt att boken ar annorlunda och ger ett djupare perspektiv men filmen gor den inte rattvis ialla fall.

OK, den ar vackert konstnarligt filmad (langsamma svepningar over pasta, mossgron olivolja, farska orter, lagrad ost och vin som klunkas ur stora bagare). Att filmen dessutom ar producerad i fina fargstarka miljoer - Italien, Indien, Bali - gor ju inte saken samre. Men sjalva storyn i sig kanns anda lite tamt Hollywood-go lucky aven om man kanske velat formedla mer an sa. Storyn i kort: Kvinna, olyckligt aktenskap, skilsmassa, ger sig ut for att resa och "finna sig sjalv", mat, meditation och egentid, ny karlek dyker upp och sa ar saken biff. Var det inte mer an sa?

Labels:

4 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag har köpt boken men inte hunnit läsa den än. Ska nog läsa den innan jag ser filmen. Vi har haft en skön helg med skönt väder ute lagom temp. och sol!!! Kram mamma

2:03 AM  
Blogger Fröken L said...

jag har boken liggandes på mitt nattduksbord. Fick den av svägerskan (Fröken Isakson) men har inte hunnit läsa den ännu. Håller just nu på med Flickorna från Riyadh, som är jätte bra. Jag har höga förväntningar på boken och skulle gärna se filmen, som du sa har det varit mycket ståhej kring filmen. Hoppas i alla fall att boken faller mig i smaken.

Kram Dila

8:27 AM  
Blogger Annika said...

Har läst boken och ger den betyget "rätt söt". Ger ett lite djupare perspektiv på livet, goda matkapitel om Italien men som vanligt när den är amerikansk lite slätstruken. Kram kram

8:39 PM  
Blogger Petra said...

Mamma - hoppas du gillar boken! Filmen tyckte jag som sagt var lite tam men det ar ju Hollywood iett notskal...

Dila - Gullig svagerksa du har!!

Annika - boken, kan tanka mig det! Slatsturken var ordet!

KRAM

12:23 AM  

Post a Comment

<< Home