Wednesday, December 10, 2008

Filmtajm

Efter en filmmastodontmaratonhelg (avancerat ord) av foljande filmer ar mina ogon narmast square-eyed. Det blev alltsa:

The talented Mr Ripley. Ah, kan se den igen och igen och igen... Fina klader, fina miljoer, bra story och en standigt lika creepy Di Capprio. Jag kan se den igen imorgon.

Walk the Line. Vi maste vara sist i varlden att se denna omtalade film, men jag har aldrig haft nagra storre forvantningar, ja, annat an att lyssna pa Cash och behova plagas av Reese Witherspoons hemska sydstatsdialekt. Men jag tycker anda filmen ar fantastiskt bra, val vard att se, aven om jag konstant visslat den katchiga "And it burns, burns, burns....like a ring of fire" anda sedan sondagkvall.

The Lives of others. (orig.: Das Leben der Anderen). Tysk independentfilm som bara ar jobbig och svarsmalt. Men for en exilsvensk uppskattar man de typiska europeiska fasaderna; arkitekturen, kullerstensgatorna, sparvagnarna och de tranga granderna. Och inte en glasprydd postmodern skyskrapa i sikte.

Nu, daremot, blir det Batman aka The Dark Knight. Filmen ar smatt legendarisk har pga av nationalhjalten Heath Ledgers sista framtradande. Lite sorgligt ar det att se den, men den har ett enormt stod av andra tunga skadisar; Christian Bale, Morgan Freeman, Gary Oldman, Michael Caine, Maggie Gyllenhaal, and the list goes on, etc, sa det kan nog bli en intressant film ialla fall.

Labels:

2 Comments:

Blogger daniel said...

De andras liv tyckt jag var rejält bra. Skön öststatskitsch och en riktig tragedi. Fantatastiskt fin, finns i dvd-utgåva för en spottstyver här i Sverige.

8:06 PM  
Blogger Petra said...

Bra att smaken ar som baken tycker jag... men ibland maste man vara pa ratt humor for att uppskatta en film ocksa.

12:07 AM  

Post a Comment

<< Home