Thursday, December 18, 2008

Hur Gott?

Precis hur gott later inte det har receptet? Kommer fran Terese Alvens blogg som jag brukar lasa nu o da, mest om traning faktiskt. Det har receptet ar direkt saxat ur hennes blogg. Pepparkakscheesecake. Tror bestamt att jag maste stalla mig och baka genast....

Ca 25 pepparkakor
75 g smält smör
800 g philadelphiaost
2 1/2 dl strösocket
2 msk mjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk malen kanel (jag tog ett par teskedar pepparkakskrydda istället för kanel och kryddnejlika)
1/2 tsk malen kryddnejlika
4 ägg
ca 10 pepparkakor

Glasyr:
100 g philadelphiaost
1 dl florsocker
några pepparkakor

Sätt ugnen på 175 grader. Kör ca 25 pepparkakor och smör i en matberedare. Tryck ut blandningen i botten på en bakform med löstagbar kant och kyl medan fyllningen görs. Rör i hop philadelphian och socker. Blanda mjöl, vaniljsocker, salt och kryddor och rör till en slät smet. Tillsätt äggen, ett i taget, under omröring. Häll hälften av smeten i formen. Grädda i 15-20 min eller tills kakan har stelnat något .Lägg försiktigt ut ca 10 pepparkakor ( tror jag har hittat temat) och fyll på med resten av smeten. Grädda ytterligare 35-40 min i nedre delen av ugnen. Låt kakan kallna helt och lossa den försiktigt ur formen med en kniv. Blanda ihop ingredienserna till glasyren. bred den över kakan.

Labels:

0 Comments:

Post a Comment

<< Home