Thursday, July 20, 2006

Björkar, long haul flights, och i-landsvarning

Svarta jeans eller bla? Baggy eller stopror? En cardigan eller fyra? Beachklanning eller mer 'kladd' klanning? Skor – sandalar, klackar, gympadojor... Alltsa att packa infor en 4 veckors tripp till Sverige ar nastan det varsta jag varit med om. Man vet ju for tusan hur palitlig den svenska sommaren kan vara. Ena dagen, som oftast borjar jattevackert, slutar det med att man ambitiost gar omkring pa en strand blafrusen och huttrar i blommiga shorts och halterneck. Nasta dag, som ser molnig ut, gar man omkring ofrascht svettig pa stan iford jeans och tshirt. Och sa ska man vara redo for bade Norrland och Stockholm under en och samma resrutt. Formodligen med bade party, stadsvandring och sjoutflykt pa agendan - pa bada stallena. Det ar tusan sa mycket enklare att packa till Bangkok. Dar vet man ialla fall att man blir grillad konstant.

Imorgon ar dagen da jag kommer att satta mig pa det dar hemska planet och sitta dar i 24 odesdigra timmar. Formodligen kommer jag att sitta inklamd mellan en stinkbomb och en barnfamilj med en 3 manader gammal kolikbebis, eller som sist, fonstersate bredvid en pratglad nordtyska som hade varldens mest obegripliga dialekt. Egentligen spelar det ingen roll. I arligehtens namn ska det bli sa skont att antligen fa kliva pa svensk mark igen... ja, kanske inte bara att ga pa herr-gar-man-pabud utan mest att se sadant som ar ursvenskt – bjorkar i en skogsglanta, vitknutade trastugor och sju sortsers blommor som under allemansratt handplockats pa en ang. Fast mest av allt saklart ska det bli kul att traffa min familj och mina goda vanner.

Na, om man skulle ta och klamma ned de dar sista grona klackarna i Samsoniten nu.

4 Comments:

Blogger Fröken Isakson said...

Trevlig resa hem :-)

4:48 PM  
Blogger Petra said...

Tack - kommer att vara vart besvaret nar jag val ar hemma.

11:15 PM  
Anonymous Anonymous said...

Hej Petra


Vad kula att läsa på din Blogg. Ni ser ut att ha det jättebra. Här hemma rullar det på, jag har precis börjat min semester efter at ha jobbat hårt sista veckan på ett kontrakt med AMEX i stockholm. Så nu väl hemma igen så är det undrebart med semester. Hälsa mike så mycket från oss Benke och mig. Jag hoppas att du får en underbar semester här i övik.


// Kram Åsa

3:03 AM  
Blogger Petra said...

Hej Asa, nu är jag hemma i Övik, det är jättemysigt. Maila gärna så kan vi försöka boka in en date! Skulle vara kul att ses.

coolchiq@coolchiq.com

7:03 PM  

Post a Comment

<< Home