Tuesday, January 16, 2007

Jobbrelaterat 2007

Risken finns val att nu nar det bara ar allvar som galler sa blir det som vanligt har pa bloggen igen, snitt pa ett inlagg i manaden. Men jag tankte att jag skulle forsoka sikta pa atminstone ett inlagg i veckan, sedan far vi val se hur det gar. Lasarkretsen har ju onekligen gatt i taket nagot alldeles forskrackligt - numera ar det ju inte bara forvirrade google-sjalar och nagra enstaka andra som hittar hit utan aven kusiner, fastrar och farbroder – jattekul och hjartligt valkomna!

Fokusering tankte jag att 2007 kommer att praglas av. Da menar jag naturligtvis karriarsmassigt och det kanns jattekul att ha ett arbete som jag trivs med och som kanns som en bra grund for karriar. 2006 far val ga i graven som ett flummar dar jag inledde modekurser, gjorde slag i saken, jobbade for valgorenhet, och handlade alldeles for manga skor. Det var kul sa lange det varade men i en kapitalistisk varld ar det ar aldrig kul att ga pengalos. Nej, det har aret far bli lite mer kostymskraddat, finslipat for en corporate miljo sa att jag kan armbaga mig fram bland slirretrask och skyhoga klackar. Just min arbetsplats ar perfekt for det eftersom man som kvinna och utlanning snarare har en slags graddfil till allmanna mojligheter. Har uppmuntrar man starkt till “equal opportunities”, nagot jag kan se dagligen i mina narmaste 3 led av kvinnliga chefer - inte bara babbel alltsa. Coolt!

2007 tankte jag att jag skulle knacka Excel-koden en gang for alla (vem tusan sa att Da Vinci- var speciellt spannande?). Excel har verkligen varit ett mysterium som jag aldrig riktigt fatt tillfalle att ta tag i. Faktiskt har det val varit lite grann som med korkortet nar jag tanker efter – det har funnits dar fast jag har aldrig tankt pa det som en tillgang. Haromdan lyckades jag fa Vlookup att fungera tex, en helt overlagsen funktion som formodligen kommer att bespara mig atminstone 3 dagar for varje analys. Just analyser kommer jag att fa syssla mycket med framover och da kanns det extra viktigt att ha bra redskap som man ar mastare pa. Jag kommer ocksa att halla ett super-user forum for SAP-anvandare och det kanns spannande. Sedan blir det mycket leverantorsuppfoljning fran RCA-analyser och dylikt. Kort och gott sa blir det val mindre operationellt och mer analysflask framover, aktiviteter jag inte hyste sa varma kanslor om for nagra ar sedan.

6 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Vad kul att bloggen uppdateras ofta numer. Lycka till med jobbet, det blir nog kanonbra :).

12:22 AM  
Blogger Fröken L said...

Har hittat hit via fröken Isakson. Bodde själv i Sydney, 2 minuter från Boni Beach, 2000-2001. Läste travel and tourism på Martin College. Längtar tillbaka varje sekund så det är kul att läsa vad som händer där nere. Lycka till med jobbet!

Hälsningar "Dila"

5:01 AM  
Blogger Annika said...

Låter lyxigt med karriärfokus. Just nu är det det jag längtar efter (vill inte alls bli mamma och prata bebis...) utan vill komma i mina snygga kläder och köra över lite snubbar ;-)
Lycka till med jobbet!!!

2:23 AM  
Blogger Petra said...

Hej Linda - eller hur, maste erkanna att jag nog ar varldens samsta bloggare, ska forsoka uppdatera lite oftare...

Hej Dila - Kul att du hittat hit, valkommen! Ja, Sydney ar verkligen en stad jag trivs i, speciellt den har tiden pa aret...

Annika - Ja, det har med att kora over affarsgubbar ar ju du ganska duktig pa:) Men oroa dig inte, sa fort Barbel kommit sa kommer det att ga i ett litet nafs sa ar du tillbaks bland agendor och moten igen. Formodligen inget du behover sakna an sa lange:))Njut av mammaledigheten! Ska bli sa spannande att se lilla Barbel...

8:30 AM  
Anonymous Anonymous said...

Hej min kära1 Det är bra att du skriver lite mer ,så kul att höra om ditt jobb.Jag blir glad att läsa dina inlägg! Kram mamma

6:42 PM  
Blogger Petra said...

Hej mamma, visst ar det kul att trivas pa jobbet! Fastan att vi har jattemycket och det blir oftast sena kvallar sa kanns det jattebra. KRAM!

1:39 AM  

Post a Comment

<< Home